Resimli Roman

Çizgi roman sevenlerin adresi
Zaman: 24 Eyl 2017, 10:44

Tüm zamanlar UTC+02:00




Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 30 Ara 2010, 13:56 
Çevrimdışı
Admin
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 May 2006, 06:01
Mesajlar: 3196
Ettiği teşekkür:
Aldığı teşekkür:
Şehir: kuşadası
Bazılarınız beni Noble Causes'ın yazarı olarak tanır. Bazılarınız içinse, The Titans veya New Warriors veya Generation X serilerini mahveden adamım ben...

Fakat bugün, iki bölümlük bir söyleşinin ilkini gerçekleştiren röportajcı kimliğimle karşınızdayım (editörün notu, sakın ha bu adamın Newsrama'yı da mahvetmesine izin vermeyin). Birazdan, üç ortak noktası bulunan, yeni ve şaşırtıcı iki sanatçıdan biriyle söyleşeceğiz. Her ikisi de Türkiye'de yaşıyor, yıllardır devam eden bir dostlukları var ve her ikisi de benim kitaplarım için çizerlik yapıyorlar.

Yıldıray Çınar, 28 Şubatta çıkacak Noble Causes'ın 27. sayısında çizmeye başlıyor. Bu söyleşinin ikinci bölümüne misafir edeceğim Mahmud A. Asrar ise, onunla birlikte tasarladığımız ve ilk defa 7 Mart'ta piyasaya çıkacak olan yeni Image serisi Dynamo 5'in çizeri.

Yıldıray Çınar, sorularımı yanıtlayabilmek için, Noble Causes çizimlerine kısa bir ara verdi.

Resim

Jay Faerber: Sen ve Mahmud Türkiye'deki çizgi roman piyasasında oldukça aktifsiniz, öyle değil mi? Bana biraz bundan bahsedebilir misin? Türk çizgi romanının tarzı nedir?
Yıldıray Çınar: Aslında, Türk çizgi romanının bir stili var mıdır, yoksa yıllardır böyle bir şey ortaya çıkmamış mıdır, bunu söyleyebilmek oldukça zor. Fakat Türkiye'de gerçekten yetenekli sanatçılar bulunuyor. Buradaki çizgi roman piyasası, daha çok komediye ve karikatüre dayanmaktadır. Arada sırada değişik çalışmalar için de çaba harcanmaktadır. Bu çalışmalardaki en önemli aşama fanzin dergileridir. Birçokları, fanzinler sayesinde, kendi yönlerini belirlemeye çalışmaktadır. Fanzinler bir okul gibi, kendi geliştirmek için önemli bir platformdur. Artık profesyonel alanlarda yolumuza devam etsek de, Mahmud da, ben de, büyük bir keyifle, hâlâ fanzinlerde çiziyoruz. Bunun yanında, çeviri çizgi romanlar da var Türkiye'de... Her çeşidi bulabilirsiniz. Hellboy'dan, Batman: Year One'a, İtalyan çizgi romanlarından, Fransızlara... Bu bağlamda çok çeşitli türler bulunmaktadır. Buradaki çizgi roman piyasasının asıl sorunu, nadir sayıda okur bulunmasıdır. Ne kadar iyi bir çizgi roman yayımlarsanız yayımlayın, hem okur sayısı çok azdır, hem de satışlar düşüktür. Bu nedenle yayınevleri, yapılan yerli çalışmaları kolayca destekleyemezler. Özet olarak, Türk çizgi roman piyasası, çok renkli ve çok çeşitlidir.

Jay Faerber: Fanzin camiasında hâlâ etkin olduğunu görmek güzel. İnternetten sonra, burada bu tip şeyler bitti gibi... Eskiden Marvel ve DC karakterlerinin bazı fanzinleri vardı. Hâlâ da etkindirler belki ama iddiaya girerim şu günlerde sadece internet ortamındadırlar. Bir ara, Teen Titans'ı temel alan Titan Talk sitesinde, kısa süreli olarak faaliyette bulunmuştum. Ben yazılarımla katkı sağlamış ve seninle aynı şeyleri düşünmüştüm; burası, çok şey öğrenebileceğim bir yerdi. Ancak hiçbir şey, bir okur kitlenizin bulunması ve eserlerinizi basılmış olarak görenler kadar eğitici olamaz.

Resim


Yıldıray Çınar: Evet, kesinlikle... Çalışmalarınız hakkında okurlarınızın görüşünü almak, harika bir olay. Şunu söylemeye çalışıyorum, bu şekilde gerçekten bir şey yapmış oluyorsun. Bir öykü anlatıyorsun... Ve fanzin dergilerinde hem yazabilir, hem de canının istediğini çizebilirsin.

Jay Faerber: İstanbul'da yaşıyorsun ve orada çizgi roman dükkânları var, öyle değil mi? Ürün yelpazeleri geniş mi yoksa sadece Marvel ve DC'nin eserlerini mi bulunduruyorlar?

Yıldıray Çınar: Çizgi romanları resmi olarak Diamond'dan tedarik eden tek bir dükkân var. Buradaki arkadaşlar Preview dergisinin tüm sayılarını alıyorlar ve böylece ben de gelecek aylarda hangi dergileri okuyacağımı buradan seçebiliyorum. Bu dükkânda, Marvel ve DC'nin çok çeşitli eserlerinin yanında, bazı bağımsız yayınevlerinin kitapları da bulunuyor. Raflarda, Image, Dark Horse, Digital Webbing ve daha başka yayınevlerinin eserlerini görmek mümkün. Başlangıçta, Crossgen ve Speakeasy'nin kitaplarının da bulunduğunu hatırlıyorum. Diğer taraftan Türkçe çizgi roman satan bir sürü dükkân var. İstanbul'un benim yaşadığım bölgesinde 6 tane bu tip dükkân bulunuyor. Ayrıca şehrin çeşitli bölgelerinde başkaları da mevcut... Üstelik burada kimi zaman eski sayıları da bulabiliyorum. Mesela iki dolar karşılığında Silver Surfer'ın 12. sayısını aldım. Marvel ve DC'nin 1968 ile 1970 yılları arasında yayımladığı çizgi romanlardan oluşan değerli bir koleksiyonum var.

Jay Faerber: Bana Mahmud'la olan arkadaşlığından bahseder misin? Üzerinde Wolverine resmi bulunan bir kaykaydan bahsedildiğini duydum.

Yıldıray Çınar: Her ikimiz de yıllarca kaykay yaptık. Bir gün (sanırım 1991 senesiydi) kaykayının üzerinde Wolverine resmi bulunan Mahmud'la karşılaşınca hemen üstüne atladım. "Hey Woverine'i, biliyor musun?" diye sordum. "Evet," dedi, "Marvel'a aboneyim!" O günden itibaren çok iyi iki dost olduk. Aynı grupta müzik yapıyoruz, aynı üniversiteden mezunuz... Gerçekten çok iyi ve değerli biridir.

Resim

Jay Faerber: Kesinlikle öyle... Noble Causes işini Mahmud sayesinde aldın! Seni tavsiye eden oydu...

Yıldıray Çınar: Evet doğrudur, kendisine bir kez daha teşekkür etmek isterim.

Jay Faerber: Demek ikiniz de şu anda aynı grupta çalıyorsunuz... Ne tarz müzik yapıyorsunuz?

Yıldıray Çınar: On bir yıldır Flatground isminde bir grubumuz var ve kendi bestelerimizi çalıyoruz. Bizimki alternatif hardcore grubu... Arzu edenler şu siteden şarkılarımız dinleyebilirler: http://www.myspace.com/flatground

Jay Faerber: Biraz da sanattan konuşalım. Şayet eğitimin varsa, nasıl bir eğitim aldığından bahseder misin?

Yıldıray Çınar: Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi'nde (1990-1994) okudum ve Anadolu Üniversitesi, Karikatür Animasyon bölümünden mezun (1994-2000) oldum.

Jay Faerber: Çok iyi... Pekiyi animasyon piyasasında hiç çalıştın mı?

Yıldıray Çınar: Bir hayli çalıştım. Türkiye yayımlanan birkaç reklâm filminde görev aldım. Ayrıca bir de kısa film çalışmam var. Reklâm piyasası için storyboard'lar hazırlıyorum ve son olarak bir sinema filmi için böyle bir çalışma yaptım.

Jay Faerber: En beğendiğin ve etkilendiğin sanatçılar kimler?

Yıldıray Çınar: Etkilendiğim isimler konusunda ilk aklıma gelenler, Neal Adams, Bill Sienkiewicz, Jack Kirby, John Buscema, Ivo Milazzo ve Erik Larsen. Diğer taraftan Mike Mignola, John Romita Jr. ve Adam Kubert'in eserlerini kaçırmamaya çalışıyorum. Son yıllarda, Ivan Reis, Ron Garney ve Bryan Hitch'in eserlerini de beğeniyorum.

Jay Faerber: Savage Dragon dizisine takviye yaptığını ve Digital Webbing Presents için bazı çalışmaların bulunduğunu biliyorum. Bilmediğimiz başka şeyler de var mı?

Yıldıray Çınar: Şayet Amerikan endüstrisini kast ediyorsan, çok fazla basılmış çalışmam yok. Bunların dışında Digital Webbing Presents tarafından yayımlanan ve Ken Nuttall'la birlikte hazırladığımız Nothingface isimli çizgi roman cildi var. 72 Sayfasını ben çizdim. Bir de Fist of Justice bulunuyor. Burada, Türkiye'de 2003 yılında Hakan Tacal ile birlikte 4 sayılık bir mini seri olan Karabasan'ı hazırladım. Ayrıca 2004 ile 2005 yılları arasında aylık yayımlanan Strip Dergisi'nde İman Limited serim basıldı. Diğer taraftan, 1997'den günümüze, arkadaşlarımla birlikte hazırladığımız Çapa Çizgi Roman isimli fanzinde birçok eserim yayımlandı. Bunun dışında zaman zaman pin-up ve kapak çalışmaları da yapıyorum.

Resim Resim Resim
Resimlerin üstüne tıklayıp büyük hallerini görebilirsiniz

Jay Faerber: Bir senaryo eline geçtiğinde, öyküye nasıl yaklaşıyorsun? Örneğin, eskiden, kareleri çok detaylı bir şekilde tasvir eden bir yazar tanıyordum. Öylesine detaylı anlatıyordu ki, karakalem çalışmalarını yapacak olan ressamın eşi, metni inceliyor ve ressamın okuması gereken bölümleri fosforlu kalemle işaretliyordu.

Yıldıray Çınar: Önce dikkatlice metni okurum. Çizerken senaryoyu daima yanıma alırım çünkü yaşayan karakterler çizebilmem için, diyaloglar çok önemlidir.

Jay Faerber: Bize kendi çalışmanın aşamalarını anlatır mısın? Yani, taslaklar hazırlar mısın, kopya çekmek için ışıklı masadan (light box) faydalanır mısın, fırçayla mı boyarsın, yoksa dijital renklendirmeyi mi tercih edersin? Vs., vs...

Yıldıray Çınar: Senaryoyu okuduktan sonra, konuya ısınmak için bazı eskizler çizerim. Daha sonra panel eskizlerine geçerim. Bugüne dek hep taslaklar yapıyordum ama Noble Causes'da değişik bir durum ortaya çıktı. Kareler halinde eskizler hazırlayıp, içlerinden en iyisini seçtim. Kendi resimlerimi çinilerken, çok sık aralıklarla tarama yapmam. Temiz bir kurşunkalem çalışmasında sonra, fırçamı elime alır, önce siyahları yerine koyar ardından kalem ucunu kullanırım. Bazen, dokuyu yapabilmek için beyaz akrilik veya mürekkebi püskürtebilmek için dış fırçası kullanırım. Işıklı masa kullanmam ancak şayet işin teslim süresi yaklaşmışsa ve bir gecikme söz konusuysa, dijital çalışmalar yaparım. Fakat bu, daima en son tercihimdir.

Resim Resim Resim
Resimlerin üstüne tıklayıp büyük hallerini görebilirsiniz

Jay Faerber: Hazırladığın ilk Noble Causes'ın bir, iki sayfasında dijital mürekkep kullandığını anımsıyorum. Ancak bunu fark edemiyorum. Gerçekten çok iyi bir iş başarmışsın.

Yıldıray Çınar: Teşekkür ederim. Hazırladığım ilk sayıda, üç sayfayı dijital olarak yaptım. Fakat daha önce de söylediğim gibi, dijital çinileme her zaman en son tercihimdir. El emeği ile hazırlanmış gibisi yoktur.

Jay Faerber: Hazırladıklarının içinde, tek bir sayfaya olabildiğince fazla bilgi sıkıştırabilmen beni çok etkiledi. Genellikle sayfa başına beş veya altı kareyle sınırlı kalmaya çalışırım fakat dokuz panelli bir sayfada ne kadar başarılı olduğunu görünce, her sayfada sana daha fazlasını vermeye başladım. Bu senin için çok doğal bir şey mi? Yoksa bütün o panellerle seni çok mu zorluyorum?

Yıldıray Çınar: Sanırım benim için nispeten doğal bir şey bu... Geçmişte, bir sürü kare çizmek beni sıkardı ancak son zamanlarda sayfada ne kadar fazla panel bulunursa, o derece keyif alıyorum. Şayet 70'li yılların çizgi romanlarına bakarsanız, her sayının, günümüz koşullarına göre bir ciltlik eser hazırlanabilecek kadar dolu olduğunu görürsünüz. O zamanın dergilerini çok seviyorum ve her bir kare için dikkatlice harcanan çabayı çok takdir ediyorum. Bu çizgi romanlar beni daima etkilemiştir. Kendi çalışmalarımda bunun da etkisi olduğuna inanıyorum. Bu tip sayfaları, sadece durağan ve simetrik yapmamaya özen gösteriyorum. Eğer derinlik duygusunu dengeleyebilir ve sinematik olarak düşünebilirseniz, çok fazla karenin bulunduğu bir sayfa gözü yormaz ve okur için sıkıcı olmaktan çıkar.

Jay Faerber: Öyle sanıyorum ki bu satırları okuyan tüm çizgi roman yazarlarının gözlerini sulandırdın. Bir sayfaya mümkün mertebe fazla bilgi sığdırabilen bir çizerle çalışmak gerçekten çok rahatlatıcı... Günümüzde, çizgi romandaki sayfa sayısı gittikçe azalmaya başladığı için, okura parasının karşılığını verebilmek artık çok daha önemli.

Resim

Yıldıray Çınar: Buna ben de katılıyorum. Bu bizim işimiz. Hoş resimler çizebilmek güzel fakat asıl hedefimiz, bir öykü anlatmak olmalı.

Jay Faerber: Hangi saatlerde çalışıyorsun? Gece boyunca çalışıp, tüm gün uyuyan gece kuşlarından mısın?

Yıldıray Çınar: Kesinlikle gece kuşuyum fakat şu günlerde bunu değiştirmeye çalışıyorum. Aradaki fark şu, gün boyunca uyumuyorum.

Jay Faerber: Pekâlâ seni yeniden uykunla veya işinle baş başa bırakayım. Artık orada günün hangi saatiyse... Bunu asla tam olarak idrak edemiyorum.

Bu yazı dizisinin ikincisi için hazırlıklı olun. Önümüzdeki hafta, Dynamo 5'in çizeri Mahmud A. Asrar ile söyleşeceğiz. (Tabii ki bu söyleşide resimliroman.net'te yer alacak)


www.newsarama.com sitesinden çeviren: Oğuz Özteker

_________________
Çizgi Roman Kültürdür!


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+02:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye