Resimli Roman

Çizgi roman sevenlerin adresi
Zaman: 24 Kas 2017, 09:30

Tüm zamanlar UTC+02:00




Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 30 Ara 2010, 16:39 
Çevrimdışı
Admin
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 May 2006, 06:01
Mesajlar: 3196
Ettiği teşekkür:
Aldığı teşekkür:
Şehir: kuşadası
Daha önce söz verdiğim gibi, iki bölümlük söyleşimin devamıyla bu hafta kaşınızdayım. Bu sefer, içinde bulunduğumuz hafta içinde Image logosuyla piyasaya çıkacak olan yeni süper kahraman serisi Dynamo 5'in çizeri ve yardımcı yaratıcısı Mahmud A. Asrar ile konuşacağım.

Mahmud'la, Invincible dizisinin çizeri Ryann Ottley sayesinde tanıştım. Ryann'a yeni bir seri hazırlamakta olduğumdan bahsetmiş, yetenekli ve güvenilebilir bir çizere ihtiyacım olduğunu söylemiş, böyle birini tavsiye edip edemeyeceğini sormuştum. Bana hemen internetteki bazı sitelerden tanıdığı Mahmud'u önerdi. Ben de onun çalışmalarına alıcı gözüyle bakmaya başladım ve böylece Mahmud'un çizimlerini daha önce sağda, solda gördüğümü anımsadım. Gördüklerim hoşuma gitti. Bu şekilde Mahmud'la irtibata geçtim. Image'daki yeni kitabımdan bahsettim. Kendisi de neredeyse o anda çalışmaya dâhil oldu.

Bir veya iki ay sonra Noble Causes için bir çizere ihtiyacım olunca, bu kez Mahmud'a birini tanıyıp tanımadığını sordum, o da bana geçen hafta söyleştiğim Yıldıray Çınar'ı tavsiye etti.

Mahmud'a, Yıldıray'la olan arkadaşlığını, çalışma tarzını, etkilendiklerini, eğitimini, fanzinlere olan ilgisini ve daha birçok şeyi sordum.

Resim

Jay Faerber: Yıldıray, nasıl tanıştığınızdan bana bahsetti. Ama onun dürüstlüğünü teyit etmek maksadıyla hikâyeyi bir de senin ağzından, senin bakışınla dinleyelim istiyorum...

Mahmud A. Asrar: Yaklaşık 15 yıl önce, her ikimizi de kaykay yaparken tanıştık. Kaykayımın, tutamaç bandının üzerine, silinebilir keçeli kalemle sürekli bir şeyler yazardım. Yıldıray "Wolverine" yazısını fark etti ve bunun ne olduğunu sordu. O günlerde, benden başka Comics okuru bulunduğunun pek farkında değildim ve biraz ukalaca bir cevap verdim. "Onun dergilerine aboneyim," dedim. Takdir edersiniz ki bu aslında aynı zamanda komik bir cevaptı. Sonraki birkaç ay boyunca birbirimizi hiç görmedik ve konuşmadık. Derken bir gün gene kaykay yaparken karşılaştık ve çizgi romanlardan konuşmaya başladık. Bilirsiniz işte... Çizgi roman hayranı iki oğlanın konuşması... Elimizde, o güne ait video görüntüleri var. Kaymak için çeşitli mekânları ziyaret etmişiz ama arka planda, sürekli çizgi romandan konuştuğumuzu kolayca duyabiliyorsun. Bundan bir süre sonra birbirimize çizimlerimizi göstermeye başladık. Onun çizimleri karşısında resmen afalladım. Öyle sanıyorum ki, ta o günlerden beri çok iyi iki dostuz biz.

Jay Faerber: Yıldıray'ın İstanbul'da yaşadığını ve orada bulunan ve çok çeşitli Amerikan çizgi romanları satan bir dükkân sayesinde kolayca dergilere ulaşabildiğini biliyorum. Ancak senin durumun daha farklı, öyle değil mi?

Mahmud A. Asrar: Evet, doğru. Ankara'da, Amerikan çizgi romanları ve bu konuya ilişkin oyuncaklar, aksesuarlar vb. satan bir dükkân yok. Sağda, solda çizgi romanlar bulabiliyorsun ama her ay beğendiklerini satın alabileceğin veya istediklerini seçebileceğin bir yer yok. Bana en yakın perakendeci ise İstanbul'da yani yaşadığım yerden epey bir uzakta. Dolayısıyla çizgi romanlarımı posta siparişiyle ve abonelik yöntemiyle tedarik ediyorum. Dergilerimi Viyana ve İstanbul gibi, çizgi roman dükkânları bulunan ve arada bir ziyaret ettiğim şehirlerden alıyorum. Bu nedenle çizgi romanlarımı aylık değil, buldukça alıyorum. Gene de konunun bir başka yönü daha var. Yetkili kitapevlerinde ve gazete bayilerinde Sin City'den Asterix'e, Conan'dan Dylan Dog'a birçok çizgi romanı bulmak mümkün. Tek sorun bunların büyük çoğunluğunun İtalyancadan çevrilen Western ağırlıklı dergiler olması...

Resim

Jay Faerber: Biraz sanattan konuşalım. Şayet varsa, ne tip bir eğitim aldığından bahseder misin?

Mahmud A. Asrar: Liseden hemen sonra, Ankara'daki Hacettepe Üniversitesi'nde grafik sanatları eğitimi aldım. İki yıl buraya devam ettim ama animasyon konusunun daha faydalı olacağına karar verdim. Dolayısıyla Eskişehir'deki Anadolu Üniversitesi'ne devam edip, dört yıl sonra buradan mezun oldum. Doğru bir karar verdiğime inanıyorum çünkü çizgi romana en yakın dal animasyon ve burada çok şey öğrendim.

Jay Faerber: Animasyon konusunda herhangi bir çalışman oldu mu?

Mahmud A. Asrar: Okuldayken bazı animasyon işlerim oldu ancak belirli ve özel bir şey yok. Okuldan hemen sonra animatör ve illüstratör olarak çalışmaya başladığım bir mültimedya şirketinde bazı animasyon çalışmaları yaptım. Çoğu eğitim programlarına, oyunlara ve televizyondaki çocuk programlarına yönelikti. Bundan sonra animasyon işiyle ilgili çalışmalarım sadece storyboard hazırlamakla sınırlı kaldı.

Jay Faerber: Etkilendiğiniz ve beğendiğiniz çizerler kimler?

Mahmud A. Asrar: Sırasıyla olmamak koşuluyla etkilendiğim çizerler John Byrne, John Buscema, Adam Hughes, Mike Mignola, Stuart Immonen, Frank Miller, Leinil Francis Yu, Ivo Milazzo, Bill Sienkiewicz, Jim Lee, Chris Sprouse, Bryan Hitch ve John Romita JR.'dır. Jack Kirby, Alex Raymond ve Hugo Pratt'ın çizimleri de çok beğenirim. Geleneksel çizerler konusunda da Egon Schiele, Alphonse Mucha, Gustav Klimt ve Michaelangelo beni çok etkilemiştir. Bunlar yalnızca ilk anda aklıma gelenlerdir. Daima birçok şeyden etkilenmiş ve ilham almışımdır. Sanırım hoşuma giden her şey beni etkilemekte ve ilham vermektedir.

Resim

Jay Faerber: Digital Webbing Presents için bazı çalışmaların bulunduğunu biliyorum. Başka çalışmaların da var mı?

Mahmud A. Asrar: Evet, DWP için bir şeyler yaptım. Ian Ascher ile The Last Paladin'de çalıştık. Jason Rand ile beraber Image Comics'in Small Gods serisinde dört sayıda destek çalışmaları yaptım. Birkaç yerde kapak ve pinup çizdim. En son Marvel Comics'in Rittenhouse Archives'ı için eskiz kartları hazırladım. Yerel anlamda, Glittergirl (Pırılkız) ve Cinhan ve Melek çizgi romanlarını hazırladım. Ayrıca fanzinler için çok sayıda çalışmam bulunuyor.

Jay Faerber: Ne tip senaryoları beğeniyorsun? Her panelin anlatıldığı, detaylı metinleri mi yoksa öykünün ana hatlarıyla verildiği "Marvel stili" taslakları mı tercih ediyorsun?

Mahmud A. Asrar: Öykünün açıkça anlatıldığı ancak işimde bana da bazı özgürlüklerin tanındığı metinleri tercih ediyorum. Şayet yazar, bazı sahneleri kâğıt üzerinde nasıl görmek istiyorsa, o derece detaylı anlatmışsa bunu da pek garipsemiyorum. Bazı hikâyelerin buna gereksinimi vardır. Diğer taraftan kimi yazarlar sınırlarını aşarlar ki, bunun da çok tercih edildiğini sanmıyorum. Çizer olarak, aksiyonu ve sinematografiyi ben belirlemek isterim. Yani metin bana bu tip imkânlar verdiği ölçüde hoşuma gider.

Jay Faerber: Diyelim ki metni eline aldın. Kendi çalışmanın aşamalarında bahseder misin?

Mahmud A. Asrar: Çoğunlukla ilk iş olarak defterime küçük bir eskiz çizerim. Bu taslaklar pek bir şeye benzemezler ama karelerin ve sayfanın oluşumu hakkında bana genel bir fikir verirler. Daha sonra orijinal resim kâğıdına geçer ve tüm sayfayı kurşunkalemle kabaca çizerim. Açıkça görülmesi gereken yerleri daha detaylı yapar ve daha sonra hemen çini mürekkebiyle çizmeye başlarım. 2H ve 2B gibi sıradan kurşunkalemler kullanırım. Daha önceleri mavi kalemler kullanıyordum ama silinmelerindeki zorluklar ve mürekkep için fazla yağlı olmaları nedeniyle artık bundan vazgeçtim. Mekanik/teknik çalışmalarım haricinde, hemen her resmimde mürekkep işinde fırça ve kalem ucu kullanırım. Yaptığım işe dijital çalışmayı fazla karıştırmam ancak bazı mürekkep düzeltmelerini bilgisayarda yaparım.

Resim

Jay Faerber: Hangi saatlerde çalışıyorsun? Yazarlar söz konusuyken, istisna olarak kaldığımı biliyorum. Erkenden yatarım ve genellikle güneş doğmadan kalkarım.

Mahmud A. Asrar: Tüm hayatım boyunca geç yatıp, geç kalkan biri oldum. Ancak birkaç yıl önce günlük bir işe girdiğimde durum değişmişti. İşten ayrılıp, zamanımın tamamını çizer olarak geçirmeye başlayınca yeniden geç yatmaya başladım. Sanırım geç saatlerde daha iyi yoğunlaşabiliyorum. Gene de ertesi günün çok geç bir saatinde uyanmaktan pek hoşlanmam.

Jay Faerber: Günlük işini ne zaman bıraktın ve ne iş yapıyordun?

Mahmud A. Asrar: İşimi yaklaşık üç yıl önce bıraktım. Yukarıda bahsettiğim üzere, okulu bitirdikten hemen sonra, Ankara'daki Mobilsoft isimli mültimedya firmasında çalışmaya başlamıştım. Animatör ve illüstratör olarak üç yıldan biraz daha uzun bir süre bu şirkette çalıştım. Ağırlıklı olarak, eğitici projelerde ve çocuklar için hazırlanan interaktif eğitici programlar üzerinde çalışıyorduk. Zamanımın çoğunda, animasyon işinden çok, resimler tasarlıyordum. Bu yıllarda birçok kabiliyetli arkadaşla tanıştığımdan ve çok önemli tecrübeler edindiğimden, devam ettiği sürece keyifliydi. Kariyerime çizgi romanlar konusunda uzmanlaşarak devam etmek ve çocukluk hayalimi gerçekleştirmek istediğimden işi bıraktım. O günden beri de sadece çizgi romanlar üzerine çalışıyorum.

Resim

Jay Faerber: Birlikte çalışmaya başladığımızdan beri, çizimlerini bu kadar çabuk ve böylesine düzenli bir şekilde teslim etmen karşısında şoke oluyorum. Hızlı çalışma temponu ve tutarlılığını çok çalışmana mı borçlusun yoksa her zaman böyle miydin?

Mahmud A. Asrar: Hızlı çizmek, tutarlı olmak ve iş teslim tarihi gibi kavramlar hakkında çalışma hayatımda pek az şey öğrendiğimi düşünüyorum. Ancak çizgi romanlar konusunda çalışmak başka bir şey. Sanırım, yaptığın işi sevmek hem önemli bir motivasyon, hem de elindeki işi bitirmek için en etkili bir yol. Diğer taraftan, o derece hızlı olduğumu düşünmüyorum; hele hele piyasada John Romita Jr. gibi bir çizer varken... Jack Kirby'nin karakalemle, günde dört sayfa çizdiğini düşünmek bile aklımı uçuruyor. Bu konuda çok fazla düşünmemeye özen gösteriyorum.

Jay Faerber: Hangisini çizmeyi daha fazla tercih ediyorsun? Büyük aksiyon sahnelerini mi, yoksa karakter etkileşiminin sessiz sayfalarını mı?

Mahmud A. Asrar: Sanırım ikisi de hoşuma gidiyor. Her iki yön arasında iyi bir denge oluşturabilmiş çizgi romanlar benim için idealdir. Her sayıda değilse de, uzun vadede bu dengeyi oturtabilmek önemli.

Resim

Jay Faerber: Yıldıray'la ikinizin Türkiye'deki fanzin piyasasında etkili olduğunuzu biliyorum. Bu durum, yani profesyonel çizerlerin fanzin piyasasında hâlâ aktif olması, Amerika'da sıkça görülen bir şey değil. En fazla internetteki bazı mesaj sitelerinde ve bloglarda eskizler çizer, taslaklar hazırlarlar. Sence bu ikisi birbirine benziyor mu? Senin için fanzinin anlamı nedir? Şunu söylemeye çalışıyorum, madem artık "gerçek" çizgi romanlar çiziyorsun, neden fanzinler için çalışmaya devam edesin ki?

Resim

Mahmud A. Asrar: Bence, bahsettiğin iki farklı kavramın ortak noktası, her ikisinin de çizeri, sevdiği şeyi yapabilmesi için harekete geçiren bir etken olması. Bazen, tam gün boyunca aynı konu üzerinde çalışınca, arada kısa bir mola vermek ve ilham perilerinin serbestçe dolaşmalarına imkân sağlamak için yaratıcılığını fütursuzca kullanmak istiyorsun. İnsanın ruh sağlığı açısından iyi bir şey bu... O günlerde çalışmalarımızı yayımlayabilmek için başka imkânlar bulamadığımızdan, çocukluğumuzdan beri fanzinler hazırlıyoruz. Ancak son zamanlarda fanzinler için fazla vakit bulamıyorum. Şu günlerde Yıldıray'la birlikte hazırladığımız fanzinlerle şunu ispat etmeye çalışıyoruz; Türkiye'de birçok kişi çizgi roman hazırlamanın ve yayımlamanın neredeyse imkânsız olduğunu düşünüyor. Profesyonel çizerler olarak onlara şunu göstermeye çalışıyoruz, tüm zorluklara rağmen çizgi romanlar yaratılabilir. Bunun yanında, amatör ruhu kaybetmemek de önemlidir.

Jay Faerber: Bu, mükemmel bir bakış açısı. Ve şimdi, her ikimiz için de çalışmaya dönem zamanı... Dynamo 5'in bir sonraki sayısını hazırlasam iyi olacak, yoksa bana yetişeceksin.

www.newsarama.com sitesinden çeviren: Oğuz Özteker - 12 Mart 2007

_________________
Çizgi Roman Kültürdür!


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+02:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye