Resimli Roman

Çizgi roman sevenlerin adresi
Zaman: 24 Kas 2017, 09:31

Tüm zamanlar UTC+02:00




Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 30 Ara 2010, 17:06 
Çevrimdışı
Admin
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 May 2006, 06:01
Mesajlar: 3196
Ettiği teşekkür:
Aldığı teşekkür:
Şehir: kuşadası
Her koşulda her şeye rağmen üreten bir sanatçı Mahmud Asrar. Hatırlarsanız Resimli Roman dergisinde "Melek"i, Rodeo Strip'te de Mor Bulut Gezegeni konseptinde "Pırıl Kız"ı çizmişti. İki dergi de Türkiye çizgi roman piyasa şartlarına elverişli olmasa gerek bir şekilde piyasadan çekildiler. Şimdi Tam Macera zamanı... İşte bize o macerayı yaşatanların arasında yine Mahmud A. Asrar var. Daha ilk günden beri soruyorlar Mahmud A. Asrar'la neden bir hayal saati röportajı yapılmadı diye. Üretken bir insana "Hadi işini böl de şu soruları cevaplayıver..." nasıl derim diye çok düşündüm. Nerede ise fanatiğiyim dercesine çizgilerini sevdiğim bu çizerin Tam Macera'da kapağını görür görmez aklımın köşesine gelen soruları bir çırpıda sıraladım...

Buyrun işte size içinde biraz Cinhan, biraz Dynamo 5, biraz İmage Comics olan ve benim için en önemli tarafı bir Çapa Çizgi Roman grubu çizeri Mahmud Asrar ile yaptığımız Tam Macera röportajı...


Resim

Mahmud, Tam Macera ile Türkiye'de eksikliğini hissettiğimiz yerli çizgi roman yeniden nefes almaya başladı. Bundan önce Resimli Roman ve Rodeo Strip dergilerinde de çalışmalarını gördüğümüz bir çizer olarak senin Tam Macera çizgi roman dergisi hakkında ki düşüncelerini alabilir miyiz?
Tam Macera bence Türkiye’nin bir çizgi roman dergisine ihtiyaç duyduğu bir zamanda piyasaya çıkmış önemli bir çalışmadır. Dergiyi çıkartan arkadaşlarım bu proje üzerinde çok uzun süredir titizlikle çalışıyorlar. Konsept olarak oldukça keyifli özelliklere sahip ve bu anlamda bazı yenilikleri okurlara ulaştırma gayesi çok hoş.
Maalesef çizgi roman üzerine ülke koşulları dergiyi potansiyel olarak olabileceğinin daha altında bir şekilde çıkarttı karşımıza. Bu yüzden ister istemez Resimli Roman ve Rodeo Strip gibi eksikleri olan bir yayın ama zamanla bunları aşıp daha iyi bir yere geleceğine inanıyorum.

Resim

Tam Macera'da Murat Başekim'in yazdığı Cinhan'ı çiziyorsun. Çizeri olarak sana sorduğumuzda Cinhan kimdir? diye bize biraz Cinhan'ı çizerken kafanda neler tasvir ettiğini, sana göre Cinhan'ın kim olduğunu anlatabilir misin?
Cinhan’ı çizmek istememin en önemli sebebi bizzat karakterin ve öykü anlayışının sıradışı yapısı oldu. Cinhan bildiğiniz üzere bir çeşit Orta Asya şamanı ancak o’nu sıra dışı yapan ve dikkat çeken en önemli özelliği bizim alıştığımız ahlak ve etik anlayışından oldukça farklı bir yaşantıya sahip olması. Belki de o’nu bizim anladığımız normal bir yaşam tarzından uzaklaştıran sürekli doğa üstü olaylar ile karşı karşıya gelmesidir. Bu yüzden de bize göre maneviyattan uzak ve bencil bir hayat tarzını benimsemiş olabilir.
Cinhan’ı bir tip olarak tasarlamamız Özgür Kurtuluş ile beraber oldu. Bir Orta Asya şamanı görünümünden ve aksesuarlarından yola çıkarak bir tasarım hazırladık. Mümkün olduğunca sade tutmaya çalıştık. Görünümünde ifadeleri ve gizemli davranışları o’nu normal bir şaman’dan veya herhangi bir eski dönem savaşçısından farklı kılan unsurlar oldu.

Mahmud A. Asrar'ı biz her yerde Türk olarak görüyor ve düşünüyoruz ama bu Cinhan'da ki çizgilerinde bir artı değer olarak Pakistan yada Avusturya'dan o dönemi çağrıştıracak - yansıtacak birşeyler kattın mı yada katmayı düşündün mü?
Açıkçası böyle bir şeyi özellikle yaptığımı söyleyemem. Ancak büyürken Türkiye dışında bu iki kültürden de çok şey öğrendim. Bunlar belki beni hem doğu hem de batı kültürlerine daha açık olmamı sağladı. Bunlardan daha önemlisi kültürel bilgiye merakı olan bir insan olmamda bir etkisi oldu.
Üzerinde çalışacağım proje neyse o’nu her anlamda doğru yansıtabilmek için böyle bir merak ve bilgi arayışının çok önemli olduğuna inanıyorum. Cinhan gibi tarihi özellikleri olan ve bir çok dönemde geçen bir çalışmanın en büyük zorluklarından biri de bu kültürel derinlik.

Resim

Bir yanda Tam Macera'ya çizerken diğer taraftan da hem İmage Comics'e Dynamo 5 çiziyorsun hem de DC e eskiz kartları. Nasıl bir yoğunlukla çalışıyorsun iki kare ona çizim iki kare buna mı diyorsun yoksa ayın ilk günleri onun sonrası bunun gibi bir çalışma planın mı var?
Doğrusu belli bir çalışma düzenim yok. Ne zaman çalışabiliyorsam o zaman çalışıyorum. Önceliklerim neyse o’na göre çalışmaya özen gösteriyorum. Örneğin Cinhan’ın bitirme tarihi yapklaşıyorsa işlerimi o’na göre düzenleyip vaktimi Cinhan’a ayırıyorum. Dynamo 5 sayfaları çizerken ileriki bir sayının kapak resmine ihtiyaç duyuyorsak sayfalara ara verip kapak resmini bitiriyorum.
Şu sıralar yukarıda saydıklarınızın dışında da bazı işler ile uğraşıyorum yani hayatım çalışmak oldu diyebilirim. Oturup ne adam gibi film izleyebiliyorum ne çizgi roamn okuyabiliyorum. Neyse ki DC kartları dahil bu projelerin bazılarını tamamlamak üzereyim. Bu sayede Dynamo 5’e daha çok öncelik verebileceğim ve daha normal ve sosyal bir hayatım olacak gibi.

Deviantart sayfanda sürekli Dynamo 5 çizimlerini görüyoruz 3. sayısı Mayıs ayında çıktı sen 3. sayı yayınlanırken kaçıncı sayının çizimlerini yapıyorsun?
Şu ana kadar 5. sayının çizimlerini tamamladım ve 6. sayıyı yarıladım diyebilirim. Bunun dışında 8. sayının ve 7. sayıdan sonra çıkacak olan ilk cildimizin kapağını yapıyorum. Mümkün olduğunca önden gitmeye çalışıyoruz ki derginin çıkışında bir aksama olmasın.

Böyle bir çalışma Tam Macera için de geçerli mi 2-3 ay önceden çizip teslim edebiliyor musun çalışmalarını?
Tam Macera için de böyle önden gitmeye çalıştık Cinhan için. İlk Cinhan öyküsünü çizmemden bu yana bir yıldan daha fazla oldu herhalde. İkinci öyküyü de herhalde bir 8 ay filan olmuştur. Üçüncü sayıyı da dergi çıkmadan biraz önce tamamladım. Dikkatli bir göz muhtemelen çizgi ve anlatım farkını sezecektir üç öykü arasında.

Resim Resim Resim
Resimlerin üstüne tıklayarak büyük hallerini görebilirsiniz.

Dynamo 5'in ilk sayıları satışa çıktıktan kısa bir süre sonra tükendi. Dynamo 5 sayesinde Amerikalı okurlarının da sana bir şekilde ulaşıp görüşlerini aktardıklarını düşünüyoruz. Senin muhattap olduğun Amerikalı çizgi roman okuru ile Türk okur arasında bir fark var mı?
Dynamo 5 okurları düşüncelerini paylaşmaya çok açık bir kitle. Bu iletişimi ve samimiyeti en başından beri bizzat sağlamaya çalıştık. Bu anlamda gerek Image Comics forumlarında olsun, gerek kendi kişisel web sayfalarımızda , gerekse okur mektupları köşesi altında okuyucuyla iletişim içinde olmaya gayret gösteriyoruz.
Buradan yola çıkarak kendi deneyimlerimce Amerikan çizgi roman okurunun belli başlı bir kısmının bilinçli bir kitle olduğunu düşünüyorum. Bir çizgi romanda genel olarak ne görmek istediklerini hem öykü hem de çizgi olarak iyi biliyorlar. En önemlisi bir çizgi romanda neye dikkat etmeleri gerektiği konusunda oldukça bilinçli olduklarını görüyorum. Bu belki de çok seçenekleri olmasından ve bizimkine oranla daha köklü bir çizgi roman geçmişleri olmasından dolayı kaynaklanıyor olabilir.
Türk okuru da oldukça bilinçli elbette ancak bu konularda bir çok kere gördüğüm üzere bazı küçük ve önemsiz detaylara takılabiliyorlar ve sırf bu yüzden potansiyeli olan bir ürünü dışlayabiliyorlar. Bu da tabii zaten hassas bir konumda olan Türk çizgi romanı için zarar verici olabiliyor.

Resim

Cinhan bu ay Tam Macera'da kapağa çıktı hepimizin Zeynep Özatay'ın çizdiği Cem Yılmaz kapağından ve Uğur Bülent Sertçelik'in çizdiği Zeki Mürenli kapaktan sonra yine bir popüler kapak bekliyorduk. Sence kapak bir derginin satışına etki eder mi? Bir çizgi roman dergisinin ilk sayısına Cem Yılmaz kapağı koymak satışı arttırabilir mi?
Kapak dergi satışını elbette etkiler. Potansiyel okurların ilk gördüğü şey derginin kapağıdır ve bu nedenle bir kapağın bir albenisi olmak zorundadır. Bu anlamda zaten piyasadaki bütün dergiler böyle bir kaygı güder. Örneğin bildiğiniz üzere Amerikan çizgi romanında bir çok çizgi romana meşhur çizerler tarafından kapak çizdirilir ve bu sayede dergi ticari olarak daha yüksek başarı sağlar. Ülkemizde bile artık sinema dergilerinden tutun da müzik albümlerine kadar alternatif ve çoklu kapak yapmaya başlanıldı.
Benim düşüncem bir kapağın dergi içeriğini doğru yansıtması yönündedir. Bu anlamda doğru kitleye ulaşmayı hedeflemek ve olabildiğince yeni okur çekmek için önem taşır.

Resim

Çapa çizgi roman grubunun 10. yılında bir süredir aylık çıkarttığınız fanzin derginize ara verdiniz. Yeni sayı ne zaman?
Yeni sayı vakit bulduğumuz zaman çıkacak. Bu ne zaman olur bilemiyorum ama hazırlık aşamasındayız. İçeriğin bir kısmı hazır, bir kısmının senaryo aşaması tamamlandı ve çiziliyor ve bir kısmı ise olduğu gibi bekliyor. Bu çıkartacağımız yeni sayı bizim için önemli bir çalışma olacak o yüzden aceleye getirmiyoruz.

İstanbul Şile'de ki hayvanat bahçesinde bir vaşak yavrusu kaybolmuş, sizin bu olayla bir ilginiz var mı?
Umuyorum ki bu olayla bir bağlantım olduğunu ima etmiyorsunuzdur. Geçenlerde İstanbul’a kısa bir süreliğine uğramıştım ama bu hiç bir şeyi kanıtlamaz!

Cinhan ile ilgili en son haberleri www.tammacera.com adresinden,
Dynamo 5 ile ilgili son haberleri www.dynamo5.com adresinden alabilir.
Mahmud A. Asrar'ın kişisel sayfasına www.geocities.com/m_asrar1 adresinden,.
Çapa Çizgi Roman grubu ile ilgili son haberlere www.geocities.com/capacr adresinden ulaşabilirsiniz...
Mahmud Asrar'ın en son çalışmalarını http://anjum.deviantart.com adresinden izleyebilirsiniz...

Bu röportaj www.hayalsaati.com sitesi yayıncısı Poe'nun katkıları ile yayınlanmaktadır. - 08 Haziran 2007

_________________
Çizgi Roman Kültürdür!


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+02:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye